Daniel Thibault – Egy új út bevilágítása

A napok hosszúak, néha 20 órán át tartanak a munkálatok, ami igen kemény és egy nap alatt felállítani, majd bontani egy komplett rig-et, nem egy leányálom. És amikor kész az egész, jön a megérdemelt pihenés az éjszakai szálláson, ami rendszerint egy szerény kisvárosi motel, extrák nélkül.

Mégis, az észak-karolinai székhelyű világítás-tervező és rendszeres négyfős legénysége egyáltalán nem panaszkodik. Ehelyett hálásak minden egyes napnak, amit munkával tölthetnek ezekben az igen nehéz időkben.

Thibault és csapata számára a drive-in bulik nem csak alkalmi projektek sora, hanem egy új üzletág a világjárvány idején. Március óta több koncertet bonyolítottak le havonta a “No Parking on the Dancefloor” rendezvény sorozatukkal és a téli időszakuk is rendesen be van táblázva.

A rendezvény társtulajdonosa Soup Williamson (Life is Art Studios, Raleigh, NC) 8 éve dolgozott már együtt Thibault-tal a Disco Productions fesztiválokon, mikor beütött a járvány. Az ötletet gyorsan adaptálták, hogy ne fesztiválon zenéljen a DJ, hanem egy drive-in eseményen. Ebben Thibault szintén partner lett, melyben a világítás mellé a speciális hangosítást is bevette a buliba. Ezzel megteremtve magának egy állandó munkát.

Thibaultnak ugyan új volt a drive-in, viszont egy fix munkaforrás lett egy olyan világban, ahol egyre több a korlátozás és a szociális távolságtartás. Kérdéseinkre elmesélte nekünk az újragondolt üzleti modellt és hogy miért is lesz helye a drive-in eseményeknek a szórakoztatóiparban a világjárvány után is.

A ‘No Parking on the Dancefloor’ több államban (USA) is szerepel, miben másabb fesztiválra utazni, vagy magát az eseményt utaztatni?
Mint az ipar legtöbb része, már semmi sem ugyanaz, mint március előtt. Azt mondanám, hogy a legnagyobb különbség az, hogy ezek az (drive-in) események nem egy 3 vagy 4 csillagos szálló koncerttermében zajlanak, hanem kifejezetten kisvárosok kihasználatlan helyszínein, szinte mindig egy autósmozi területén. A reakciók elég vegyesek: egyesek örülnek, hogy pénzt hozunk a kisvárosnak, mások inkább egy megszálló erőnek titulálják a show-t. Viszont szerintem mi vagyunk az egyetlenek, akik nem tartanak afterpartyt a buli után a szállóban.

Miben különbözik a setup egy drive-in koncert esetében?
Alapvetően minden drive-in egy pici fesztivál. A különbség, hogy itt nincs építési nap, és nincs programozási idő sem. Ezek az események kb úgy működnek, mint a mozik a korlátozások idején: eseményeink csak hétköznapokon zajlanak, így nem zavarjuk a hétvégi programokat. A kihívás másik része pedig az, hogy folyamatos az építés és bontás egy napon belül, valamint nincs FOH, amire általában támaszkodni szoktunk hangosításkor vagy fényvezérléskor.

Elég sok dátumod le van kötve a naptáradban. Tanultál valami újat a világítás terén a drive-in kapcsán, vagy már sok ilyenben volt részed?
Az egyik dolog, ami a legtöbb időt elvitte, hogy miként integráljuk a kamera-rendszereket, ügyelve arra, hogy a fény a színpadon is elegendő legyen, de az IMAG (stream és vetítés) része is élvezhető legyen. Ezek a plusz dolgok jelentik a gerincét a show-nak, mivel mindenki az autójában ül és onnan élvezi. Azt vettük észre, ha ezek a felületek kellőképpen látványosak (mozivászon) és nagy távolságból is élvezhetőek, akkor a vendégek kevésbé hagyják el autóikat. Ezeket mindenképpen tanulnunk kellett.

Mi lepett meg téged a legjobban a drive-in show-ban?
Az, hogy érzésre olyan, mint egy igazi show. Amikor belevágtunk ebbe, kicsi aggódtunk, hogy nem fogja ugyanazt az érzést kelteni az emberekben. Egyáltalán nem használunk hangosítást, csak a DJ kap monitorokat – minden show hangja a vendégek kocsijában fogható rádión (FM) keresztül. Szóval az is meglepett, hogy nagyon is a kocsijukban tudjuk tartani az embereket és még a hangulat is megvan hozzá.

Van egy kisebb legénységed a drive-in show-khoz. Változott valamit az interperszonális dinamikátok?
Van egy öt fős csapatunk, akik minden műsort hostolnak. Mindannyian együtt dolgozunk a járvány kezdete óta, a csapat fele ráadásul egy farmon él, ahol a stúdiónk is van. Mivel az elszigeteltséget és a biztonságot tartjuk a legfontosabbnak, minden építést és bontást magunk intézünk, az adott helyiektől semmilyen segítséget nem kérünk.
Kicsi cég vagyunk és egy ideje már együtt melózunk, így nagyon jól összeszokott a csapat. Két csoportra osztottam őket: videó és világítás munkákra, én pedig ugrálok a kettő között ügyelve arra, hogy minden flottul menjen. Büszke vagyok rájuk, hogy ezekben az időkben képesek 18-20 órát is lehúzni, ráadásul mosolyogva és remek hozzáállással. Őszintén szólva mosolyogva tennénk ezt meg kétszer ennyi meló mellett is. Azon kevesek közé tartozunk, akik szerencsések ebben az időszakban, hogy van munkánk és azt is csináljuk, amit szeretünk.

Mi a helyzet az előadókkal, akik szerepelnek a show-ban? Milyen reakciójuk van a drive-in koncepcióra?
A legtöbb művész, aki ezen a nyáron színpadra lépett nálunk, március óta kb az első hakniját játsza. Ezek a DJ-k megszokták, hogy heti 3-5 alkalommal is mennek játszani. Ebből kifolyólag a mi lehetőségünkre sok-sok mosolygást kaptunk vissza, ráadásul rettentő hálásak is, hogy dolgozhatnak. Egyszóval, kivétel nélkül pozitívan álltak hozzá.

Nyakig járunk az őszben, és mindjárt itt a tél. Képesek lesztek folytatni a drive-in show-kat ha hidegebbre fordul az idő? A déli államokra (USA) korlátozzátok magatokat?
Jelenleg már a novemberi menetrendet tervezzük és ez a hideg bizony nem riaszt vissza minket. Egészen addig fogjuk csinálni, amíg az emberek részéről érdeklődés van. A piacunk többnyire délkeleten van, de igazából oda megyünk, ahova a show visz minket 🙂

Van elképzelésed arról, mi lesz a drive-in show-val, ha véget ér a pandémia?
Őszintén hiszem, ez lehet az egyik új tagja a szórakoztatóiparnak. Sok (szabadtéri) színháztulajdonos új bevételforrást kapott ezáltal, mivel ezek a műsorok valódi szabadtéri, koncertterek nélküli területeken zajlanak. Továbbra is használni fogják ezt a bevételi forrást, a vendégek pedig maximum kiszállhatnak majd az autóikból. Látom a szemeim előtt, hogy egy kempingfesztiválon az autók a nagy kijelző előtt dekkolnak és élvezik a műsort =)